Kansainvälinen Lyceumklubi

Lyceumklubien toiminta käynnistyi Lontoossa 1910-luvun alussa, kun kirjailija ja toimittaja Constance Smedley (1876-1941) alkoi kaavailla omaa klubitoimintaa naisille, miesten klubien vastapainoksi. Hän lähestyi ideallaan kirjailijoita ja taiteilijoita. Koska hän ei saanut vastakaikua tältä taholta, laajensi hän kohderyhmäänsä mm. koulutettuihin ja ammatissa työskenteleviin, kulttuurista ja taiteista kiinnostuneisiin naisiin.

Lyceumklubi-toiminta käynnistyi Lontoossa 1904, osoitteessa 128 Piccadilly, Constance Smedleyn isän rahallisen avustuksen turvin.

Toiminta laajeni nopeasti Eurooppaan: Berliiniin 1905, Pariisiin 1906 ja laajentuminen jatkuu yhä.

Lyceumklubin tulo Suomeen

Lyceumklubi-toiminta tuli Suomeen 1930-luvun alussa. Helsingin Lyceumklubi perustettiin 1932. Turun Lyceumklubi toimi 1971-2019. Oulun Lyceumklubi perustettiin 15.3.1988 kahdeksantoista kulttuuria harrastavan naisen voimin. Näistä perustajajäsenistä vielä neljä on Klubin aktiivijäseniä. Klubi täyttää 35 vuotta 2023.

Lyceum-nimen taustaa

Klubin perustajat valitsivat Lyceum-nimen Yhdysvalloissa 1910-luvulla toimineiden Lyceum-nimisten keskusten mukaan: siellä pidettiin luentoja ja siellä kokoontui keskusteluryhmiä.

Lyceum (lat.) pohjautuu Kreikan sanaan Lykeion, joka oli antiikin aikainen gymnasion eli voimistelu- ja urheilupaikka Ateenassa ja jossa toimi mm. filosofi Aristoteles opettaen oppilaitaan ulkoilmassa kävellen.

Lykeionin arkeologinen kohde sijaitsee nykyisen Ateenan keskustan itäosassa.

Katso myös: IALC.